سومين جلسه كارگروه اخلاق ورزشي و مرام پهلواني در سازمان . . .
سایت خبرهای جدید ایران
جديدترين خبرهای ورزشی، اقتصادی، پزشکی و حوادث از اقصی نقاط ایران و جهان

وي افزود: اين موضوع از جمله مواردي است كه پيرامون آن در قالب سخنراني و نشست در مجامع مختلف بسيار مطرح گرديده است اما هيچ گاه در عمل به اجرا درنيامده است كه اين ضعفي مهم براي ورزش كشور است .
قاسمي با بيان اينكه فرهنگ در ورزش الگوي قالبي دارد كه براي اجرايي شدن آن بايد مسيري كاملا علمي و تخصصي را پشت سر گذاشت اظهارداشت : براي حصول به نتيجه برگزاري نشستها ، جلسات تخصصي و كاملا علمي براي ارائه تعريف دقيق با هدف مدون نمودن نتايج حاصل شده از اين نشستها آن ضرروي به نظر مي رسد.
وي توضيح داد : چراكه اين مضامين نيازمند تعريف مشترك براي اساس شرايط روز است تا بتوان در داخل و خاج از كشور به عنوان مفهوم مشترك ارائه كرد.
معاون ارتباطات آموزش و امور فرهنگي سازمان تربيت بدني با ابراز تاسف از اينكه در سر فصلهاي درسي مرتبط با تربيت بدني در دانشگاههاو كميته هاي آموزشي فدراسيونهاي ورزشي در خصوص اخلاق ورزشي و فرهنگ پهلواني به ورزشكاران و دانش آموختگان رشته ورزش جزوه يا كتابي براي ارائه وجود ندارد، تصريح كرد: وقتي در حوزه دانشگاه يا كميته هاي آموزشي فدراسيونها ورود پيدا مي كنيم هيچ منبع يا ماخذي پيرامون مرام پهلواني و اخلاق ورزشي وجود ندارد و اگر اطلاعات مكتوبي هم وجود داشته باشد بيشتر زمينه غربي دارد .
وي درادامه به اقدامات صورت گرفته در فدراسيون ورزش زورخانه اي و پهلواني اشاره كرد و و افزود: نموداري براساس آموزه هاي اخلاقي وفرهنگ ورزش زورخانه اي تهيه شده است كه مي توان با بررسي آن ، گام هاي اوليه براي تدوين سرفصلهاي آموزشي را برداشت .
قاسمي همچنين از فتوت نامه ها به عنوان منبع و ماخذي مهم و معتبر در زمينه اخلاق ورزشي و مرام پهلواني نام برد و افزود : ضمن اينكه منابع تحقيقاتي خارجي هم وجود دارد كه مي توان با بررسي دقيق آنها براي تدوين سرفصل هاي آموزشي بهره گرفت كرد.
وي درابن راستا بررسي موضوعي ، منابع تحقيقاتي و بهره گيري از پژوهشگران مجرب و علاقمند به موضوعات اجتماعي و ورزش را راهكاري مهم براي بررسي اين موضوع اعلام كرد و گفت: اين موضوع مهم بايد در دو برنامه كوتاه مدت و بلند مدت بررسي و در اختيار جامعه ورزشي قرار بگيرد
معاون ارتباطات آموزش وامور فرهنگي سازمان تربيت بدني در ادامه با بيان اينكه ارائه الگوي اخلاق ورزشي و توسعه مرام پهلواني تكليفي است كه بايد انجام شود اظهارداشت : اين كار اقدامي فرهنگيو تاثير گذار است كه مي تواند در سطح كلان در سطوح مختلف اجتماعي بسيار تاثير گذار باشد بنابراين بايد در روند انجام آن دقت نظر بسياري صورت بگيرد.
وي دراين نشست با بيان اينكه مرام پهلواني مضموني بسيار عميق دارد اظهارداشت : آنچه كه در دنياي امروز به عنوان فر پلي مطرح است با مضمون بازي جوانمردانه رايج در فرهنگ ايران بسيار تفاوت دارد .
قاسمي توضيح داد: فر پلي به معناي رعايت حق وانصاف است، اين حق مي تواند حق تماشاگر ، حريف و يا هم تيمي ها باشد .اما در مفهوم جوانمردي بايد از حق خودت به خاطر فرد ديگري بگذاري تا به حق اولي برسي .
وي تصريح كرد: اين مضمون بايد پس از بررسي به يك زبان مشترك وقابل درك براي تمامي مردم با فرهنگها و اداب تربيتي تبديل شود .
وي با طرح اين موضع كه بايد به موضوع اخلاق ورزشي و مرام پهلواني به عنوان يك پروژه مهم دانشگاهي نگريسته شود گفت: اين اقدام در جهت بررسي دقيق و ارائه آن به عنوان سرفصل درسي صورت خواهد گرفت.
درادامه صفارزاده رييس فدراسيون ورزش زورخانه اي و پهلواني از فرهنگ پهلواني به عنوان بخشي از فرهنگ مردم ايران نام برد و افزود :فدراسيون براي تسهيل جامعه ورزش براي رسيدن به اين مضامين پس از بررسي اين آموزه هاي اخلاقي را استخراج و در 8 محور خلاصه كرده است .
وي از ثبت جهاني ورزش زورخانه اي و كشتي پهلواني به عنوان اتفاقي مهم در سطح جهان نام برد و اظهار داشت : اين ثبت به خاطر ورزشي بودن اين رشته صورت نگرفته است بلكه به خاطر بعد فرهنگي اين رشته ،توسط ميراث فرهنگي يونسكو صورت گرفته است .
صفارزاده همچنين به نام گذاري 25 شهريور " 17 شوال" بنام روزش ورزش پهلواني اشاره كرد و گفت :با اين اقدامات عملا بستر توسعه اين رشته در داخل و خارج از كشور فراهم آورده كه مي شود با برنامه ريزي جامعه ورزشي را براي پذيرفتن فرهنگ پهلواني آماده كرد.
شايان ذكراست در اين نشست محمود صيدانلو مدير دفتر فرهنگي سازمان تربيت بدني ، سردار صفارزاده رييس فدراسيون ورزشهاي زورخانه اي وپهلواني ، غلامعلي جهاني مقدم مدير موسسه فرهنگي كتاب مسافر ، محمد گلي مسوول فرهنگي فدراسيون ورزشهاي زورخانه اي و پهلواني ، هدهدي مسوول فرهنگي فدراسيون زورخانه اي و پهلواني ، حميد عابدي معاون بسيج ورزشكاري ، شعباني رييس كميته فرهنگي كميته ملي المپيك ، مجمع پژوهشگر ، نادر پور و نظري به عنوان كارشناس دراين نشست حضور داشتند .

منبع: sport.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد لشگری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 163
بازدید دیروز : 788
بازدید هفته : 1566
بازدید ماه : 3985
بازدید کل : 210284
تعداد مطالب : 404
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1