روسیه با کنار زدن پشت پرده ها به WTO می پیوندد
سایت خبرهای جدید ایران
جديدترين خبرهای ورزشی، اقتصادی، پزشکی و حوادث از اقصی نقاط ایران و جهان
سرویس اقتصادی - اقتصاد 1.5 تریلیون دلاری روسیه از ژوئن 1993 میلادی تا کنون برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی تلاش می کند. روسیه بزرگترین اقتصاد جهان است که هنوز نتوانسته است به عضویت این سازمان 153 کشوری پذیرفته شود.

به گزارش «تابناک»، هر کشور برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باید موافقت یکایک 153 عضو این سازمان را به دست آورد. چند سالی است که ضرب الاجل های  پذیرش عضویت روسیه در WTO تمدید می شود؛ اما اثری از این عضویت نیست. اگرچه سران کشورهای عضو گروه 20 (‌G20) در پیش‌نویس بیانیه نشست خود در روز سوم نوامبر 2011  اعلام کردند که روسیه قبل از ژانویه آینده عضو سازمان تجارت جهانی می‌شود.

به گفته اوباما ازنظر امریکا عضویت روسیه درسازمان تجارت جهانی به نفع اقتصاد آمریکا، روسیه وکل جهان خواهد بود. تلاشهای روسیه برای پیوستن به این سازمان از زمان روی کار آمدن دولت مدودف دو چندان شده است و توافق‌های مهمی‌بین روسیه و آمریکا در این راستا صورت گرفته است.

اوباما ‌در ‌جریان ‌ملاقات‌‌هایی ‌با ‌‌مدودف در‌بهار ‌سال ‌2009 میلادی و ‌اوایل ‌تابستان ‌سال ‌2010 ‌میلادی به ‌رئیس ‌جمهور ‌روسیه ‌اطمینان ‌داده بود ‌که ‌ایالات ‌متحده ‌بی ‌چون ‌و ‌چرا ‌از ‌پیوستن ‌روسیه ‌به ‌عضویت ‌سازمان ‌تجارت ‌جهانی ‌جانبداری ‌می‌کند. اما تاکنون این وعده محقق نشده  ظاهرا مخالفت با عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی به گرجستان سپرده شده است.

در سالهای اخیر مخالفت گرجستان با ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی سیاسی و به دلیل حمایت مسکو از استقلال جمهوری های آبخازیا و اوستیای جنوبی دو استان گرجستان پس از جنگ سه روزه در سال 2008 میان دو کشور بوده است.

 پشت پرده مخالفت های گرجستان با عضویت روسیه در WTO چه بود ؟

از آنجاکه روسیه وارث اصلی منابع قدرت بلوک شرق و شوروی سابق است رقیب مهمی در میان رقبای سیاسی آمریکا بشمار می آید و این نکته  ناگفته عضویت روسیه را در سازمان تجارت جهانی با چالش مهمی روبرو کرده است.

ترس آمریکا از رشد فزاینده همراه با تأثیر گذاری بالای کشورهای عضو گروه brics که متشکل از برزیل ، روسیه ، هند ، چین و برزیل و آفریقای جنوبی؛ دلیل دیگری بر این مدعا است روسیه عملا تاثیر گذار ترین عضو این گروه در عرصه های سیاسی بین المللی او فناوری های فوق پیشرفته نظامی، امنیتی و فضایی است و البته تنها عضو این گروه که هنوز به عضویت WTO درنیامده است.

طبق آمارهای موجود و اعلام صندوق بین المللی پول در 11 آوریل 2011 ، 5 کشور عضو سازمان بریکس به عنوان جوامع عمدۀ اقتصاد جدید جهانی در سال 2012 روند رو به رشد قدرتمند اقتصادی خود را ادامه خواهند داد.

کشورهای گروه بریکس 30 درصد مساحت جهان و 42 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند و همین به تنهایی برای در اختیار داشتن بازار مصرف و منابع تولید هر کالایی کافی است.

اما امروز پنج شنبه نقطه عطفی در کشمکش های عضویت روسیه در تجارت جهانی بود.

سازمان جهانی تجارت روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکره کنندگانی که مسئول پیگیری روند عضویت روسیه در این سازمان هستند بسته اصلاحات و تعهدات مسکو را برای پیوستن به این نهاد تجاری
تصویب کردند .

این گروه کاری مرکب از شصت و دو کشور عضو قرار بود درباره پرونده الحاق روسیه اظهار نظر کنند.

این پرونده سندی هفتصد صفحه ای است که پیش از این به سبب مخالفت گرجستان با بن بست مواجه شده بود.این مانع درپی توافقنامه ای که روز گذشته بین تفلیس و مسکو در ژنو به امضا رسید ، رفع شد.

اکنون روسیه دیگر معارضی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی نخواهد داشت، آیا با حذف موانع گمرکی 153 کشور در برابر صادرات کالا های روسی در آینده نزدیک شاهد رشد نجومی صادرات روسیه خواهیم بود؟

منبع: تابناک


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 20 / 8 / 1390برچسب:روسیه,WTO,سازمان تجارت جهانی,
ارسال توسط محمد لشگری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 173
بازدید دیروز : 788
بازدید هفته : 1576
بازدید ماه : 3995
بازدید کل : 210294
تعداد مطالب : 404
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1