مردم راهکارهای رئیس‌جمهور را مفید نمی‌دانند!
سایت خبرهای جدید ایران
جديدترين خبرهای ورزشی، اقتصادی، پزشکی و حوادث از اقصی نقاط ایران و جهان

هجدهم دی ماه بود که اعلام شد، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس درخواست کرده است که در اجرای اصل هفتادم قانون اساسی جمهوری اسلامی به مجلس بیاید و درباره مسائل مهم کشور سخنرانی کند. نخست اعلام شد که نامه درخواست رئیس‌جمهور برای حضور در صحن علنی مجلس در جلسه هیأت‌رئیسه مجلس بررسی و مقرر شده است که رئیس‌جمهور چهارشنبه، بیستم دی ماه به مجلس بیاید. البته با توجه به برنامه طرفین، زمان حضور احمدی‌نژاد به چهارشنبه هفته بعدی، یعنی بیست و هفتم دی ماه موکول شد.

این فاصله زمانی کمتر از ده روز، فرصت مناسبی بود تا جنجال‌های فراوانی در مورد شرایط و زمان‌بندی حضور وی در مجلس به رسانه‌ها و فضای سیاسی کشور تزریق شود و سرانجام ساعت هشت و نیم تا ده صبح روز چهارشنبه برای حضور احمدی‌نژاد در مجلس تعیین شد و شماری از نمایندگان مجلس نیز پس از سخنان رئیس‌جمهور دیدگاه‌های خود را گفتند.

رئیس دولت دهم که بیش از ۲۷۰۰ روز از دوره ریاست جمهوری خود را گذرانده و نزدیک دویست روز دیگر باید با پاستور خداحافظی کند، در مجلس نخست از ضرورت تعامل طرفین گفت. سپس سه جهت‌گیری ممکن برای کشور در مقابل تحریم غرب را به صورت زیر خلاصه کرد:

نخست: ادامه وضع موجود است؛ اعمال تحریم از سوی آنان و مقابله ما با آنان.

دوم: تسلیم در برابر دشمن است؛ که این از ساحت ملت ایران به دور است.

 

سوم: ایجاد تحول ساختاری، استفاده از ظرفیت‌های ملی و... است.

و راهکار مورد نیاز کشور را راهکار سوم دانست.

وی سپس چهار مسأله زیر را مهمترین ضعف‌های اقتصادی کشور دانست:

ـ جریان اشتباه ثروت و سرمایه

ـ محدود بودن اقتصاد در دست افرادی محدود

ـ وضعیت سیستم بانکی

 

ـ و اتکای بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی

سپس رئیس‌جمهور برای حل این مشکلات و ضعف‌ها، چهار پیشنهاد مطرح کرد:

ـ استفاده بهتر و بیشتر از زمین و به ویژه جنگل‌ها

ـ استفاده از معادن

ـ هدفمندی یارانه‌ها

 

ـ و اصلاح نظام بانکی

 

پس از سخنرانی رئیس‌جمهور و ترک مجلس و نطق رئیس مجلس و شماری از نمایندگان، تابناک این پرسش را از بینندگان خود پرسید که: «نظر شما درباره راهکارهای رئیس‌جمهور در مجلس چیست؟» و سه گزینه زیر، پاسخ‌های برگزیده تعیین شد:

1) راهکارها مفید نیستند

2) راهکارها مفیدند، ولی دیر ارائه شده است

3) راهکارها مفیدند و بموقع ارائه شده است

 

55038 نفر در نظرسنجی تابناک شرکت کردند و نتیجه به صورت زیر است.

 

بنابراین، ۴۳۷۵۵ یعنی ۷۹.‌۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی راهکارهای رئیس‌جمهور را مفید ندانستند، ۱۴.‌۷۵ درصد آن‌ها یعنی ۸۱۱۸ رأی به مفید ولی دیرهنگام بودن راهکار‌ها تعلق گرفت و ۳۱۶۵ رأی یعنی ۵.‌۷۵ درصد آرا، راهکار‌ها را سودمند و بموقع دانستند.

اما چرا نزدیک به چهار پنجم شرکت‌کنندگان، راهکارهای مطرح را سودمند ندانستند؟!

شاید نخستین و مهم‌ترین دلیل در چنین انتخابی، انباشته شدن وعده‌های اجرایی نشده دولت و تلقی ایجاد شده از ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت است.

دومین دلیل احتمالی، پنهان شدن همه تصمیمات و اظهارنظرهای رئیس‌جمهور زیر سایه تمایل وی به اجرای فاز دوم هدفمندی است. گمان می‌رود، هر راهکاری که اجرای هدفمندی بخشی از آن باشد، راه سختی برای به دست آوردن مقبولیت خواهد داشت.

سومین دلیل احتمالی، نقش مخالفت نخبگان و نمایندگان مجلس با راهکارهای ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور است. دیدگاه‌های ایشان درباره جنگل با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شد. مسأله معادن مورد توجه جدی قرار نگرفت. مردم از فشارهای ناشی از گرانی و تورم نگرانند و به همین سبب با هدفمندی مخالفت‌هایی دارند و بر این باورند که رئیس‌جمهور فرصت بسیاری داشته تا بانک‌ها را سر و سامان دهد و این فرصت از دست رفته است.

چهارمین و آخرین دلیل قابل طرح نیز این است که مدت کوتاه باقی ‌مانده از عمر دولت به همراه نگرانی‌های مردم و فشارهای اقتصادی که به آن‌ها بار شده است، حوصله بررسی طرح‌ها و راهکارهای پیشنهادی را از مردم و به عبارت بهتر خوانندگان تابناک گرفته باشد. امید به آینده و انتظار حل مشکلات اقتصادی از سوی رئیس دولت بعد، احتمالا در نتیجه این نظرسنجی بی‌تأثیر نبوده است.

رأی بیشتر به گزینه دوم یعنی دیرهنگام بودن راهکارهای ارائه شده نیز تا اندازه‌ بسیاری ناشی از همین بی‌حوصلگی مورد اشاره است. مردم بیشتر به دنبال راهکارهایی با نتیجه سریع‌تر هستند.

منبع: تابناک


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد لشگری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 831
بازدید دیروز : 788
بازدید هفته : 2234
بازدید ماه : 4653
بازدید کل : 210952
تعداد مطالب : 404
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1