رجیستری چیست؟
سایت خبرهای جدید ایران
جديدترين خبرهای ورزشی، اقتصادی، پزشکی و حوادث از اقصی نقاط ایران و جهان

تعریف رجیستری : برنامه ی رجیستری برنامه ای می باشد كه ویندوز آن را در اختیار كاربر قرار داده است تا بتواند در دستورات و مقدارهای registery تغییراتی را به دلخواه ایجاد كند .
لازم به ذكر است كه اگر اطلاعات كافی در مورد قسمتی از رجیستری ندارید هیچگاه آن را تغییر ندهید زیرا هر تغییری در رجیستری سریعا اعمال خواهد شد و برنامه ی regedit.exe هیچگونه تاییدی از كاربر نخواهد گرفت . Regedit.exe را چه چگونه اجرا كنیم؟ برای اجرا كردن Regedit.exe وارد منوی Run از دكمه Start شده، تایپ كنید Regedit.exe ، با فشردن دكمه ی OK برنامه اجرا خواهد شد . رجیستری شامل دو پنجره است كه در پنجره ی سمت چپ ریشه و در پنجره ی سمت راست مقدارها مشخص می شود. در پنجره ی سمت چپ یك ریشه به نام My Computer و۵ شاخه با عنوان های زیر وجود دارد : ۱ - HKEY_CLASSES_ROOT : شامل تناظر پسوند فایل ها و سایر تنظیمات ویندوز است . ۲ -HKEY_CURRENT_USER : شامل تنظیماتی كه مختص كاربر فعلی است . ۳ - HKEY_LOCAL_MACHINE : شامل تنظیماتی كه به طور سراسری اعمال می شود و به كاربر وابسته نیست . ۴ -HKEY_USERS : شامل تنظیماتی كه مختص هر یك از كاربران متعدد كامپیوتر ، از جمله كاربر فعلی است . ۵ - HKEY_CURRENT_CONFIG : شا مل تنظیماتی كه مختص پیكربندی سخت افزار موجود می باشد . اگر مفاهیم اولیه ی رجیستری را به خوبی یاد بگیرید دیگر هیچگاه واهمه ای در اعمال تغییرات در آن نخواهید داشت .

نحوه ی ساختن یك كلید در زیر كلید های دیگر: برای ساختن یك زیر كلید می توان برروی پوشه ی مورد نظر كلیك راست كرد، وارد منوی New شد و بعد منوی Key را انتخاب كرد، سپس نام مورد نظر را به جای New Value # ۱ تایپ كرده و با زدن دكمه ی Enter آن را تایید كنید. × مشاهده ی تغییرات ایجاد شده در رجیستری × اگر بخواهید در ویندوز ۹۸یا Me تاثیر تغییرات در رجیستری را سریعا مشاهده كنید ، سه كلید Ctrl+Alt+Del را همزمان فشار دهید و مدخل Explorer را انتخاب كنید و بعد دكمه ی End Task را بزنید با زدن این دكمه پنجره ی Shutdown ظاهر می شود، در پنجره ی Shutdown دكمه ی Cancel را بزنید، بعد از مدتی پنجره ای با عنوان A Program not responding ظاهر خواهد شد كه شامل دو دكمه ی Cancel, End task می باشد. با زدن دكمه ی End task ، Explorer دوباره راه اندازی می شود و میتوانید تغییرات را مشاهده نمایید. در بعضی از دستورات راه اندازی دوباره ی Explorer موثر نمی باشد و تنها راه آن Logg off یا Restart می باشد.
در ویندوز های XP, ۲۰۰۰ برای اینكه بتوان تغییرات ایجاد شده را سریعا مشاهده كرد سه كلید Ctrl+Alt+Del را همزمان فشار دهید و بعد دكمه ی Task Manager را انتخاب كنید، از پنجره ی ظاهر شده Proccess Tab را فشار داده و بعد مدخل Explorer را انتخاب كرده و دكمه ی End Proccess را می زنیم ( در این مرحله Explorer بسته خواهد شد ) و بعد وارد Application Tab شده و دكمه ی New Task را می زنیم و بعد نام Explorer را تایپ كنید و با زدن دكمه ی OK، Explorer دوباره راو اندازی می شود و میتوانید تغییرات را مشاهده نمایید . توجه داشته باشد در بعضی از دستورات راه اندازی دوباره ی Explorer موثر نمی باشد و تنها راه آن Logg off یا Restart می باشد .

تهیه ی نسخه ی پشتیبان از رجیستری و تعمیر رجیستری آسیب دیده : دو فایل به نامهای Scanregw.exe, Scanreg.exe وجود دارند كه در حقیقت وظیفه ی تهیه ی نسخه ی پشتیبان از رجیستری و تعمیر رجیستری آسیب دیده را به عهده دارند.
برنامه ی Scanregw.exe :
1- فقط در محیط ویندوز اجرا می شود . ۲- می تواند از رجیستری نسخه ی پشتیبان تهیه نماید و در فایلهایی با پسوند cab ذخیره كند . ۳- می تواند در حالت safemode نیز اجرا شود . ۴- در صورت لزوم رجیستری را Scan كرده و خطاها را گزارش می دهد . ۵- در صورت به وجود آمدن خطا نمی تواند آن را تعمیر كند.
برنامه ی Scanreg.exe
1- فقط در محیط Dos اجرا می شود . ۲-می تواند از رجیستری نسخه ی پشتیبان تهیه نماید و در فایلهایی با پسوند cab ذخیره كند . ۳-در صورت لزوم رجیستری را Scan كرده و خطاها را گزارش می دهد . ۴-در صورت به وجود آمدن خطا می تواند آن را تعمیر كند . ۵-می تواند تنظیمات رجیستری را به حالت قبل از تغییر ، برگرداند . ۶- هر بار كه ویندوز بوت می شود به طور خودكار یك نسخه ی پشتیبان از رجیستری تهیه كرده و انها را در فایلهای مخفی با پسوند cab در مسیر مخفی C:\Windows\sysbackup ذخیره می كند .


منبع:رایانه گر
گردآورنده:گروه فناوری و اطلاعات همه جا

 

منبع: hameja.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 4 / 2 / 1390برچسب:رجیستری,منو,registery,کلید,,
ارسال توسط محمد لشگری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 620
بازدید دیروز : 788
بازدید هفته : 2023
بازدید ماه : 4442
بازدید کل : 210741
تعداد مطالب : 404
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1